joi, 5 august 2010

MĂNĂSTIREA BISTRIŢA (NEAMŢ)





MĂNĂSTIREA BISTRIŢA (JUD.NEAMŢ) Monument esenţial al istoriei românilor, această mănăstire se află la 6 km vest de Piatra-Neamţ, pe valea Bistriţei. Se ajunge acolo pe drumul Bicazului, din reşedinţa nemţeană, în prima localitate, care poartă numele marelui voievod Alexandru cel Bun, un drum urcă 2 km spre dreapta, puţin către dealuri, până spre marginea de sus a satului Bistriţa. Turlele bisericii şi ale clopotniţelor sunt vizibile de departe, la fel acoperişurile noi ale caselor monahale; o parcare mare marchează partea sudică a incintei, iar în dreapta ei, cimitirul mănăstirii şi al satului. Socotită cea mai mare ctitorie muşatină a Moldovei, rivală a Neamţului, faţă de care este mai veche, Mănăstirea Bistriţa te coboară sigur în vremurile voievozilor Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare, Petru Rareş şi Alexandru Lăpuşneanu. După tradiţie, îşi are începuturile pe la 1390, când voievodul Petru I Muşat a trimis aici un călugăr, Pafnutie, însoţit de doi discipoli, pentru a ridica un schitişor de lemn. E sigur că cel care a întemeiat mănăstirea şi care aici este parcă mai prezent ca oriunde în Ţara Moldovei a fost Alexandru cel Bun, domn al Moldovei şi binefăcător al ei între anii 1400-1432; anii lui au fost anii celei mai liniştite şi mai prospere domnii din istoria Ţării Moldovei. Prin grija lui Alexandru-Voievod, hotărât să facă aici necropola familie sale, la Bistriţa s-au construit prima biserică de piatră, turnul clopotniţă, chilii şi o casă domnească. În anul 1488, Ştefan cel Mare şi Sfânt, care şi-a înmormântat aici doi copii, Alexăndrel şi Ana, a ridicat un nou turn şi i-a adăugat paraclis, dăruind mănăstirii şi două clopote. Aici, la Bistriţa, s-a refugiat în anul 1538, după ce şi-a pierdut tronul şi în drum spre refugiul transilvănean, voievodul Petru Rareş, care deja mărise (în 1529) paraclisul ridicat de părintele său şi care, în a doua domnie, avea să refacă zidul de incintă, să ridice alt turn de intrare (păstrat şi astăzi), în care a dispus un mic paraclis şi să edifice o şcoală domnească, în incinta mănăstirii. În forma de astăzi, biserica Mănăstirii Bistriţa a fost ctitorită în anul 1554 de voievodul Alexandru Lăpuşneanu, nu sângerosul domn prezentat eronat de literatul Costache Negruzzi, ci mare protector de cultură, ctitor şi restaurator la Pângăraţi, Bistriţa, Slatina, Rădăuţi şi în alte părţi. Edificiul central al Mănăstirii Bistriţa, biserica Adormirea Maicii Domnului, se ridică zveltă şi maiestuoasă prin albul zidurilor sale, în mijlocul incintei. Este un monument etalon pentru arhitectura religioasă moldovenească, imitaţiile sale putând fi văzută aiurea, în toată vechea ţară a românilor de la est de Carpaţi. Biserica are cinci încăperi şi o singură turlă, cu acoperiş în fleşă. Intrarea dinspre sud este încununată de frumosul tablou al Maicii Domnului, puţin în lateral păstrându-se pisania şi stema Ţării Moldovei, puse în vremea lui Vodă-Lăpuşneanu. Biserica păstrează, mai mult sau mai puţin sigure (refacerile repetate şi jafurile pierzându-le uneori locul) numeroase morminte voievodale şi arhiereşti. În prima încăpere se păstrează mormintele a trei arhierei ai Moldovei sec.XVI-XVII, iar în cea de-a doua se păstrează mormintul mitropolitului Iosif, primul vlădică al Moldovei, cel al marelui vornic Ivaşcu Golescu, venit din Ţara Românească şi răposat aici şi cel al marelui cronicar Grigore Ureche (în stânga), îngropat în mormântul pregătit pentru părintele său (înhumat însă la ctitoria sa de la Secu). În cea de-a treia încăpere, gropniţa voievodală, mormântul din stânga păstrează osemintele marelui voievod Alexandru cel Nun şi ale soţiei sale Ana, iar cel din dreapta pe cele ale fiului favorit al lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, Alexăndrel-Vodă şi ale surorii acestuia, Ana. De asemenea, gropniţa păstrează mormintele a doi dintre copii lui Alexandru cel Bun, anume Roman şi Vasilisa, precum şi pe cel al Doamnei Maria (răposată în 1542), soţia voievodului Ştefan ,,Lăcustă”.În interior, pe lângă picturile murale mai vechi sau mai noi, se remarcă splendida icoană făcătoare de minuni a Sfintei Ana, datată din sec.al XIV-lea şi dăruită voievodului Alexandru cel Bun de un basileu, poate Manuil al II-lea sau Ioan al VIII-lea Paleologos. Portalul de intrare în pronaos, splendidă realizare gotică, atrage de asemenea privirea vizitatorului. În afara bisericii, atrage privirea turnul de intrare, ridicat în vremea lui Petru Rareş şi care păstrează o deosebită pictură a hramului, datată pe la 1545 şi redescoperită cu ocazia restaurărilor făcute în anul 1983. În vecinătatea dreaptă (vestică) a acestui turn, vechea şcoală domnească, ctitorie a aceluiaşi Rareş-Vodă, adăposteşte astăzi o preţioasă colecţie de artă medievală. Amintind în mod deosebit de Ştefan cel Mare şi Sfânt, turnul clopotniţă aflat la nord-vest de biserică şi la care este alipit un paraclis, se remarcă prin păstrarea pisaniei din vremea marelui voievod, precum şi prin tabloul votiv pictat pe zidul sudic şi care înfăţişează pe voievozii Ştefan-Vodă şi Petru Rareş, cu doamnele lor, de o parte şi de alta a tronului Mântuitorului. De amintit şi clopotul păstrat de la marele Ştefan, dăruit mănăstirii în anul 1494 şi care înfăţişează stema Moldovei împreună cu valorosul însemn heraldic al marelui voievod.

27 de comentarii:

  1. Felicitari pentru blog!
    Sondaj pe http://eroii-neamului.blogspot.com/ despre erou eroii neamului.
    Votati intre diferite personaje istorice:Burebista,Decebal,Mircea cel Batran,Stefan Cel Mare,Vlad Tepes, Mihai Viteazul ,Constantin Brancoveanu,Alexandru Ioan Cuza,Carol i,Ferdinand,Maresal Ion Antonescu,Corneliu Zelea Codreanu Sondaj pe http://eroii-neamului.blogspot.com/ despre erou eroii neamului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu cu tata avem dreptate in casa viata moarte proprietate semne corp si daruri de la sf Ana,pensii cum am cerut implinirea cererilor[sa fie darul semnul si Dreptatea sf.Anei n viata noastra, 1900-vesnic sa spuna sfanta adevarul si noua si oamenilor luminat vesnic].Este cartea mea si a tatei cu sf Ana la scoala generala vale aici 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Au fotografia noastra eu si tata,la cancelarie scoala generala in aviz 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  4. Avem iscalituri peste tot toate si chipul sfintei Ana intiparit pe chipurile noastre eu cu tata 1900-vesnic.Este scris in cuie adevarul la mine si tata de la sf Ana 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am trei dorinte implinite la sf Ana de Vanzator caen numai rommii negri[masuri cardare] 1900-vesnic au sfanta mea carte in inimi la sf Botez folclorice si eu si ei 1900-vesnic,sf. iconara Timeea vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  6. Au parintii livretul meu de soldat ca mine au vesnic 1900-vesnic eu pe ale lor si al mamiii profesionala 1900-vesnic,au legalizari ca mine vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  7. Are mamare scoala mea trampa exarh Vad eu pe aei a scris tot dosarul la militie aici sat de mine 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  8. Este sfanta mea Cruce in lavra Uspenia dunareana tesviteana 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  9. Este contabilitatea mea in vale toti marturi scoda parchet steno 1900-vesnic[scrie la ziar dosarul vesnic 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  10. Acceptam glisarea sintem in sistemul pausal real factic si cu mantrele in sistem pausal eu cu parintii,corect de 10 vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  11. Stiim strajerii lucrul manual gramatica informatica bisericii antiefractie regimul actelor speciale literatura comparata,si restul de nota 10 eu parintii bunicii sotul sora unchiul 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  12. Sintem icoane in cortul lui Moloh in icoana sfintei Ana toti pomenitii eu sotul parintii bunicii[4] sora unchiul 1900-vesnic[mere] vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  13. Au haine de ale mele pe ei parintii sotul bunicii unchiul sora adeptii 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  14. Eu Galaxina sint Templiera Druida la Roma corect de semper viva 6666 Eminiu 1900-vesnic biolog forestier vesnic.La fel toti pomenitii vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  15. Au rudele care tin cu noi vii si moarte Ion George,sora unchiul Florin parintii bunicii [3]adeptii copiii batrani fii de Romani si sarcaci[panza mea 1982-vesnic si etern].

    RăspundețiȘtergere
  16. Au modulul meu de invatator greco-catolic ardelean in biserica aici sat 1900-vesnic[sf Nicolaie vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  17. Au ziaristii legea mea toti marturi parerile mele de ziarist[sa stie obiectul si adevarul] 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  18. Au panza mea scolara colegii de scoala servici obste partid armata,ziaristi,biserica ,schituri,si meserie 1900-vesnic R.M cnp etern si vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  19. Au barbatii inima mea dreapta in panzele lor 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  20. Este dosarul meu ss la hollywood 1900-vesnic[probe si indici lipsa in proces toti documentar,crucea 1900-vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  21. Sint Schisma in sfanta Biserica Acvila Bicefala 1980-etern si vesnic.Maica Timeea vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  22. Sintem sbornici/voditari maici/frati bisericesti cu toate gradele hristofore/stavrofore,sefi plini indispensabili post,diaconite/diaconi/diacone,membrii comitet parohial eu parintii bunicii sotul sora unchiul 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  23. are stavrofora credinta si plangerea mea nu renunt niciodata vesnic[sa vada semnul chip]vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  24. credem in cuier comun sa stiim pretul tiparul masura datina legea psihologic povesti scurte eu parintii bunicii sotul sora unchiul in cuiere la comun[locurile] 1900-vesnic semn pe noi de cuier vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  25. are judecatorul de arta valon la chenar meseria mea rogvaiv[costuri calcule ]1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  26. sintem moaste sfintite in manastirea Bistrita eu cu parintii 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere